fredag 28 augusti 2009

Det är mer komplicerat än man tror

Vi sitter som bäst på en krog och går igenom konventsscenariot Ljusblommans Mörka Blad när man inser att det är oerhört svårt att klämma ihop ett scenario på fem timmar och undvika rälsning och att det blir platt. Med en komplicerad och därför intressant bakgrund och metaplott blir det ännu svårare. Minsta ändring i början leder till kaskader av modifiering i senare scener. Dessutom vill vi inte att spelarna inte ska missa de spännande sakerna som ske. Att det inte bara är spännande bakom kulisserna för spelledaren, som en del äventyr kan anklagas för.

Med det sagt så kände jag för att släppa lite stämning från Asteroidstation Djachroum:

Djachroum hänger i rymden framför er. En svart skugga mot en än svartare rymd. Enstaka ljus och positionsmarkörer glimmar svagt på dess skrovliga yta. I asteroidens nadir hänger Akbars boning som en svart svulst. Det är den enda yttre strukturen ni kan se förutom svaga spår av lämningarna på tvillingstationens sida. Med asteroidens svaga rotation öppnar sig nu rymdhamnens stoma som en glimrande havsanemon mot er, med sina koncentriska ljuscirklar. Den virtuella inflygningsvektorn överlappar nu med verkligheten och du ger kommando för att påbörja inflygning. Piloten, Jovun, nickar och för styrspaken framåt så ni sakta börjar dyka mot Djachroum, Gränsrymdens nexus och pärla!

Kommentera som vanligt gärna, både innehåll, språk, ordval etc.

2 kommentarer:

  1. Hur kan de se asteroidens nadir? Den är väl definitionsmässigt på motsatt sida och borde vara skymd?

    Rymdhamnens stoma? Betyder?

    Annars trevligt! Ska se om jag kan få ihop några som vill spela.

    Lycka till med sluttampen. /P

    SvaraRadera
  2. Du har rätt, i astronomisk benämning är det motsatt sida. I metaforisk benämning är det botten, oftast dock använt som botten av ens humör el liknande. Jag förnyar bara mitt språk och använder det som botten av asteroiden från inflygningsvyn. Kanske dumt. Får se om det ska ändras.

    De flesta kan dock inte den exakta astronomiska definitionen (inte jag, innan jag wiki:ade den), utan tänker (hoppas jag) som jag att det är motsats till zenit som är "rakt upp", således "rakt ner".

    Stoma, kommer från biologin och betyder munliknade öppning -så det kanske skulle/kommer nog ersättas av "mun" eller "öppning". Tror att det kan vara svengelska här alternativ min grekiska och läkarbakgrund som spökar.

    Vore ju ascoolt om ni fick spela det!

    SvaraRadera