söndag 12 juli 2009

Brist på ikoner

Sist jag skrev om brist handlade det om brist på teknologi i spelet Coriolis. Nu handlar det istället om brist på religion, vilket det egentligen inte är. Spelet uppmuntrar ju till att karaktärerna är religiösa och det finns en Nackdel, klentrogen, för dem som inte är det. Utöver det så kan en karaktär ha en speciell ikon, som ger den bonus på färdigheter. Tyvärr har jag inte lyckats hitta när en sådan bonus kan användas.
Vi portalhopp genom rymden har även ikontro och klentrogenhet en effekt. Så med andra ord så finns det en tanke om det. Men det här räcker inte. En enda situation påverkas av ikonerna rent regeltekniskt (om jag nu inte missat när färdigheter påverkas).

Mitt förslag är att göra Ikonerna ännu mer verksamma i horisontens och Hjältarnas liv genom att låta Hjälten använda sin Ikon för att styra utfallet av en scen. Detta kan förslagsvis endast göras en gång per scenario. Exempelvis skulle en Hjälte med ikonen Resenären kunna se till att en resa genom rymden (en scen) förlöper helt riskfritt, eller det man träffar på styrs av spelarens narrativ. Om spelledaren till exempel ordnat att en grupp korsare sänder ett falskt nödmeddelande så kan hjälten ändra narrativet med sin ikons intervention och göra det till en riktig nödsignal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar