onsdag 6 maj 2009

Speltest fortsätter

I kväll spelade vi åter del I i Lubausviten. Det var höjdpunkten som jag upplevde det när jag skrev scenariot. Det fick bra kritik men också mycket förslag på ändringar för att minska rälsning eller upplevd rälsning.

Jag tror det kan bli jättebra. Det känns himla viktigt att speltesta och a bort en massa barnsjukdomar. Det enda som oroar mig är att det kanske tar bort en del av upplevelsen av scenariot, särskilt när man få diskutera hypotetiska ändringar och få vet saker som man annars inte skulle få veta.
Generellt upplever jag att ett system som är uppbyggt med scener underlättar och försvårar. Det gör det lättare att undvika platser som det viktiga i storyn, men scener på rad gör att det kan kännas rälsat och svårt att komma vidare om man "missar" en scen. Att skriva runt alla möjliga varianter, tar för mycket tid och plats.

En lösning är att ha det helt öppet, som i äventyret "I Stadens Skugga" till Mutant-UA. Varje grupp eller person beskrivs med plats, motiv och resurser. Men det kommer inte runt scenerna om man ska ha dem som ett ramverk vilket är de riktlinjer jag har när jag frilansskriver till Coriolis.

Jag har använt den varianten i expansionen av scenariot, det vill säga som efterord för att kunna göra scenariot mer dynamiskt. Då beskrivs de olika andra fraktioner och grupper som finns med dessa punkter, frö att kunna slängas in lite vart som helst.

Har ni, mina läsare, några kreativa förslag på lösning i det här fallet? Alltså under premissen att jag ska ha färdiga scener skrivna.

2 kommentarer:

  1. Jag tänker bara att man inte får underskatta en spelledare, din vision av äventyret som representeras av dina scener är ju just din vision, men om spelarna går en annan väg så måste du som spelledare vara där och improvisera. Även fast du inte kan erbjuda alla alternativa lösningar på ett problem i ditt äventyr så kan det ändå finnas alternativa lösningar(öhh, jag är väldigt trött, så jag vet inte riktigt vad jag menade) Förövrigt så gör du ett väldigt bra jobb med Coriolis!

    SvaraRadera
  2. Jag antar att du menar att fast jag speltestar så behöver jag inte egentligen vara orolig att för snäva scener hämmar andra SL för de har precis som jag förmågan att modda scenariot efter eget tycke.

    Kul att det är uppskattat. För min del så växer horisonten hela tiden på det här sättet, dvs med att skriva saker om den.

    SvaraRadera