tisdag 19 maj 2009

Projekt Coriolis Pdf

I brist på annat ikväll har jag bestämt mig frö att lägga upp en förkänning på Pdf-projektets delar nu. Vi är i princip färdiga med metaplotten till del 1, som kommer att kunna speglas i de olika delarna men absolut inte var nödvändig för dem.

Här är hela preliminära planen. Titlar och ordning kan komma att ändras. En del saker kanske faller bort och en del kanske kommer till. Vi får se. Vad tycks?

1. Asteroidstation Djachroum
Välkommen till Djachroum pilgrim! Den gamla asteroidstationen i randen av Kuas Oort-moln som blivit syndens och möjligheternas näste. I denna yttersta utpost innan mörkret tar vid, samsas prospektörer med arkeologer, zeniter med förstkomna och spioner med dissidenter, långt från Coriolis upplysta ordning och nitiska rättskipare. Här beskrivs stationen Djachroum och de färgstarka personer som kallar den sitt hem. Följ med till De Förlorade Drömmarnas park, det fallfärdiga tempelområdet ral-Kham och - om du är modig - till den sedan länge övergivna tvillingstationen. Djachroum ger Hjältar en ny kampanjbas i utkanten av civilisationen, komplett med scenariofrön och riktlinjer för en längre kampanj.

2. Stjärnhimlens Vandrare
Den tredje horisontens livsblod är de fraktarskepp som i långsamt majestät plöjer genom mörkret för att bringa ljus, handelsvaror och information till avlägsna kolonier och fjärran system. I Stjärnhimlens Vandrare får vi en inblick hur vardagen ombord ser ut, vad en besättning egentligen gör under långsamma vakter mellan portalstationernas trygghet och det som zenitiska djuprymdspiloter brukar kalla för skeppets själ. Dessutom en rundtur i kryddfraktaren Prinsessan av Kah och riktlinjer för hur du bygger ett skepp som fungerar som en kampanjbas med inbyggda krokar och unika karaktärsdrag.

3. Stiftelsens Arkeologiska Institut
I dammiga arkiv och uråldriga djungler finner vi forskare från en anrik organisation med ett problemfyllt förflutet: Stiftelsens Arkeologiska Institut. Under chefsarkeologen Bemal Aras ledning finansierar och planerar institutet expeditioner och utgrävningar i hela horisonten. Belackare kallar institutet för en rövarorganisation som endast forskar och gräver där det passar makten medan andra säger "historien talar alltid sanning". Här berättar vi mer om de uråldriga lämningar som finns utspridda på ödsliga platser, hur en expedition genomförs och hur institutet fungerar som en arbetsgivare för Hjältar.

4. Prospektörens Dilemma
Genom det yttersta mörkret på randen till galenskap finns seglivade prospektörer, isbrytare och vrakplundrare som lever på att finna de spridda rikedomar som döljs i asteroidbälten och Oort-moln. I prospektörens dilemma tas vi på en resa genom dessa regioner och lär oss hantera gruvutrustning, gravitationstrål och isbrytare. Svårigheter som gruvkorsarer, inmutningsbyråkrater och rymdnomaderna sätter käppar i exot för prospektören. Det bortglömda slavfolket Ahilars stam tas också upp med en kort beskrivning av historiken och ett kampanjförslag.

5. Bulletinens Röst
Horisontens budbärare, Bulletinen, styr genom sitt monopol i de fria system näst intill all information som far mellan stärnsystemen. Med sina snabba kurirskepp, sondstationer och nyhetssändingar sprider Bulletinen Rådets visdom över hela horisonten. Men även information av mer ljusskyggt slag fraktas av diskreta kurirer med speciella befogenheter. Data låst i taggar, semi-intelligenser och biokodderivat beskrivs liksom den avlägsna sond- och kurirstationen Karhal-7. Något är fel på stationen, men personalen vet om det ännu...

6. Horisontens Ansikten.
Horisonten är fylld av olika landskap och geotoper som den nu nästan bortglömda Terra. I den här delen beskrivs utförligt fem av horisontens många ansikten: Frarukglaciären på Kua, Ashajeviöknen på Dabaran, Ishans regnskogar på Kua, Thalasins gravitationslösa vattenakripelag i Miriaksystemet och Tanzimhögplatån på Algol. På varje plast beskrivs kort de lokala förhållandena, faror med flora, fauna och geotop samt korta scenariofrön.

7. Tredje Horisontens Bestar och Andeväsen
Tredje horsionten är fylld av liv. Redan sedan de förstkomna kom med sina arker, fyllda med husdjur, jaktdjur, frusna embryon och deras biokoder har horisonten fyllts av varelser. Manipulativa bioskulptörer och företagsbioniker har spätt på kakafonin med egna skapelser och derivat. Till det kommer de inhemska livsformer och vakuumvarelser som beskrivs av rymdfararna. Troligen förrymda militära experiment enligt Stiftelsen och de klentrogna, men snarare avkomman från mörkret för de ikontroende. I bestar och andeväsen, beskrivs kort några bestar, djur och eteriska varelser med mindre scenariofrön samt kortfattade regler för att skapa dina egna varelser.

8. Dansaren och Skuggan
Följ med in i den dolda värld som rör sig under ytan i horisontens metropoler. Här gör Fraktionerna upp med hjälp av spioner, kurtisaner, frilansagenter och inhyrda torpeder. Kurtisanernas mörkare sida med infiltration, inhämtande av hemligheter, hjärntvätt och spridning av subversiva memer hör också till skuggvälden. I dansaren och skuggan beskrivs det spionkrig som pågår i tredje hosrisonten, med särskild inriktning på Asteroidstationen Djachroum. Här beskrivs spionceller, lönnmördare och intriger på stationen. Förrutom det beskrivs även Ahlams Svarta Lotusar, den verkställande sidan av Ahlams tempel samt kosmetisk, infiltrativ och aggressiv bioskulptering samt kortfattat Ahalimm, Fristaden.

9. Kunskapens Brödraskap
Sökare av kunskap, slå dig ned och låt mig berätta om alla de hemliga gömmor av bortglömda visdomar, myter och sanningar som döljs i horisonten. Kunskapens brödraskap verkar för att hålla utdöende kunskap vid liv, eller i alla fall säkert lagrad, nu när ingen kontakt längre finns med första och andra horisonten. I den här delen beskrivs Kunskapens Brödraskap, en hemlig orden, centrerad kring inhämtandet och lagring av kunskap. Likaså beskrivs några av horiosontens kända och okända bibliotek, baser och infotek, som Tayasuf Ilm biblioteket på Lubau, Rådets Planetregister mfl. Kortare beskrivningar finns även av de vanligare arkiven och baserna samt hur sökandet efter info lätt kan vävas in i ett scenario, liksom ett kortare deckarscenario.

10. Djadir Chartou och andra korsarjägare
Djadir Chartou, den ensamma hämnaren, om inte skyr några medel för att jaga korsarer in i solar, jonmoln, taggbälten, beskrivs tillsammans med sitt skepp Djinnens Raseri i den här korta delen. Han lever i celibat och omges av sin kvinnliga besättning från krigarmatriarkatet Gharibeh på Mira. Vi beskriver också hur korsarjägare fungerar samt andra intressanta modifikationer till ditt skepp som pseudoinjektorer, smygkapslar och gravnät.

2 kommentarer:

  1. Det här låter awesome. Allt material som kan publiceras bör publiceras för Coriolis. Jag har läst mycket av det du (Kosta?) skriver på forumen och jag tror verkligen på Coriolis. Det kommer bli ett stört bra rollspel så fort det finns lite mer material för SL att ha som grund för sin värld.

    Keep up the good work.

    SvaraRadera
  2. Allt vi skriver kommer upp på Horisontens Ände (.se) förr eller senare. Vi försöker få material i Fenix också.

    En del av pdferna har vid det här laget bytt karaktär och blandats in i annat vi skriver.

    Just nu (avseende Coriolis)är det jag och Nisse som står för merparten av skrivandet. Christian layoutar och gör bilder och Tomas hjälper oss med feedback och lite andra grejer.

    SvaraRadera