torsdag 26 mars 2009

Recension: The Brief Wondrous Life of Oscar Wao

Här är boken som alla nördar ska läsa. Ja, det sa en spelare i min rollspelsgrupp. Jag var skeptiskt till en början. När författaren själv, Junot Díaz, sen blev intervjuad i DN, så blev jag sugen och införskaffade mig snabbt ett exemplar på originalspråk.

Boken handlar om Oscar Wao. Trodde jag. Det visar sig att den egentligen handlar om Oscar Wao och hans familj, som utvandrat från Dominikanska Republiken, kallat DR i boken. Oscar är en kraftigt överviktig dominikan som inte har förmåga att attrahera kvinnor och spelar rollspel. Boken delas upp i delar där man följer honom eller andra familjemedlemmar, det vill säga hans mor, morfar och syster. Deras relationer med varandra och DR samt den fúku, förbannelse, som ligger över familjen beskrivs på ett underhållande sätt. Själva DR och dess historia med en särdeles otrevlig diktator beskrivs också bra. Det är en av de stora behållningarna med boken. Oscars resa genom nördträsket är en annan. Hans rollspel och hobbyskriverier samt jakten på sex är kul att läsa och låter oss upptäcka det fruktansvärda som hände när exempelvis Magic dök upp.

Språket i boken har det talats mycket om. Författaren växlar ibland till spanska i enskilda uttryck eller meningar. Det känns som det fungerar bra, men kan man inte spanska förstår man naturligtvis inte allt. Det andra som slår igenom, som jag gillar skarp är rollspels- och fantasyreferenser. Som exempel kan nämnas att DRs diktator Trujillos underhuggare kallas allt som oftast för ringvålnader. När Oscars syster blir av med oskulden, beskrivs smärtan som 4T10.

Slutligen, vad tycker jag. Jag kan säga att det här är en bra bok, läsvärd etc. Men varför ska du läsa den som nörd? Nja, det vet jag inte, finns bättre sci-fi-böcker att läsa i sådana fall. Börja med att plöja alla Iain M Banks böcker, sen kan du gå över till mainstream litteratur. Summa summarum: inte tillräckligt nördig för mig, men inget jag ångrat att jag läst (då jag har plöjt alla Banks böcker).