onsdag 4 mars 2009

Action i rollspel

En av mina spelare i Coriolisspelgruppen, skrev igår till mig att jag gillar action i rollspel. Det stämmer också. Det är något som oftast är svårt i rollspel. Strider i vanliga tradspel kan bli långsamma, utdragna och fulla med lidande för spelare och spelledare. Av de två indie-spel jag provat har bara ett, 3:16, funkat smidigt. Men samtidigt, har det inte varit tillräckligt detaljerat. Balans på en knivsudd kan man säga. I Lubausviten planerar jag i alla fall en massa actionscener. Här kommer en inspirationstext till en scen i en av delarna. Jag lämnar det öppet, vilken del det rör sig om.

På avstånd hör ni skrik och tumult. Ni verkar ha kommit undan de skuggvarelser som jagat er genom korridorerna. Tysta väntar ni på spänn. Inget hörs. Tumultet avtar i fjärran. Ni han äntligen andas ut och släppa de krampaktiga grepp ni alla har om era karbiner. Tyst, säger plötsligt någon! Alla tystnar, greppar åter sina vapen och väntar. Bakom hörnet i korridoren hör ni nu ett klickande ljud. Det låter som om någon sakta går med knivsuddar över golvet. Rytmiskt, sakta. Den främste va er, hasar sig närmare hörnets kant. Trycker sig hårt mot väggen. Svettpärlor rullar ner under visiret på stridshjälmen. Ett djupt andetag, sen tittar han snabbt runt hörnet. Ett kort skri är allt ni hör innan han kastas över korridoren som sammanvuxen med en glittrande skugga av keramiska fjäll. En kort vulkansalva och allt blir tyst. Åter. Klick, klick, klick… Knivsuddar på stålgolvet. Klick, klick, klick, tystnad. Väntan.

Kommentarer och språkförbättringsförslag är alltid välkomna.

3 kommentarer:

  1. Bra text :) Kort kommentar vad gäller action: Jag tror att man ofta gör misstaget att försöka få action i rollspel att likna action på film. I alla fall har jag gjort det ibland. Alltså, på film är kan det vara hur fräckt som helst när hjälten mejar ned 20+ generiska fiender i slow motion. I rollspel blir en sådan strid extremt tidsödande, trist och repetetiv. Mycket bättre då att göra strider småskaliga och personliga. Skicka inte horder av kanonmat mot RP. Skicka i stället ett fåtal individuella och intressanta fiender som är värdiga motståndare. Det finns förstås massor mer att säga om action i rollspel, detta var bara en tanke :)

    SvaraRadera
  2. Action, lagom detaljerat alltså. Ska det vara realistiskt? Testa Riddle of Steel! Ska det vara orealistiskt? Testa D&D 4!

    Dagens tips. ;)

    SvaraRadera
  3. Har någon testat det svenska Action då?

    SvaraRadera