fredag 6 februari 2009

Postcyberpunk

Under slösurfandet i jakt på de ultimata klimaxen i en historia, kom jag på avvägar. Det händer allt som oftast om man ger sig in på wiki. Jag hamnade slutligen i mitt favoritområde, science fiction där jag hittade så spännande inlägg som olika sci-fi teman. Ett måste för en sci-fi rollspelskonstruktör, novellist eller scenariokonstruktör. Om man själv ägnat sig tid åt att fundera så hade man väl kommit på det mesta själv, men inte orkat fästa det på pränt.
Jag inser att min favorit undergenre i sci-fi är det som klassas som postcyberpunk. Genren har sitt eget manifest och kan beskrivas som en fortsättning på cyberpunk. Det vill säga att teknologin som definierar cyberpunk finns, men karaktärerna i historien revolterar inte mot teknologin eller den samhällsordning som skapat eller kontrollerar teknologin, utan är en del av samhället. Att jämföra med cyberpunk där karaktären ofta står utanför samhället och teknologin ofta är något av ondo.
Postcyberpunk passar mig då jag har en viss inneboende tro om förbättring i framtiden på kanske naiva grunder, men i alla fall ett personligt ställningstagande. Teknologin är i alla fall inte det onda, utan snarare människan, men jag skulle nog sätta vår natur som neutral. När jag nu insett det är nästa steg att exploatera den insikten och väva in det på något sätt i mitt nästa scenario.

7 kommentarer:

  1. Har sagt det förut men om det är din favoritgenre är det nästan ett brott att du inte har Transhuman Space. Allt finns att beställa på Leisure Games. Seså!
    /N

    SvaraRadera
  2. Jag får ta och slå till nu då. När man just fått lön.

    SvaraRadera
  3. Ännu ett rollspel jag inte hinner spela. Precis som Burning Empires, 3:16 med fler.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att du bör kolla på Transhuman space, men missa inte detta spel som ser helt grymt ut och som verkligen är transhuman / post-cyberpunk: http://www.projectdonut.com/

    SvaraRadera
  5. Har faktiskt kollat upp FreeMarket, efter tips från Psipo(på Järnringen Forum) och jag är himla sugen att få tag i det, men det känns som de tusen snygga exemplaren kommer försvinna snabbt. Inspirationen till FreeMarket är ju bland annat Diamond Age, som beskrivs som en typisk postcyberpunkbok i manifestet. Tack för förslaget!

    SvaraRadera
  6. Tjena Kosta. Visste inte att du hade en blogg.

    Iaf, visst är postcyberpunken grym! Glöm inte att "Neotech 3" i allt väsentligt är exakt det.

    Transhuman Space har jag förresten inte kollar upp själv, men transhumanism känns oerhört postcyberpunkigt överlag.

    SvaraRadera
  7. Ja, den är ju ganska ny. Därav hög produktion just nu antar jag.

    Jag har faktiskt koll på N3-bloggen som jag upptäckte i sommras. N2 kom precis lagom till att rollspel dog ut i mitt liv och mina vänner som jag spelade med var inte intresserade av att byta till ett nytt regelsystem. Vi spelade Avalanche med Mutant 2090-regler och jag skaffade en massa tillbehör. Jag tror till och med att jag mejlade Ripperdoc om att skriva ett äventyr, Gröna Triangeln. Den ligger som en gammal glömd fil på hårddisken idag. Det var lite utanför ämnet.

    Jag visste faktiskt inte att begreppet transhumanism fanns, men när jag nu förkovrat mig på wiki känns det himla aktuellt. Måste användas. Delar finns i Coriolis, jag tänker då mest på humaniter.
    Det är nog det jag gillar mest, då jag har ett intresse för genetik och hur den kan extrapoleras i framtiden.

    SvaraRadera