söndag 8 februari 2009

Mat i rollspel

När man talar om mat och rollspel så tänker de flesta troligen på tonåringar som sitter och äter chips, dricker läsk och rullar tärningar. Det är naturligtvis inte det jag vill ta upp här. Eftersom medelåldern på rollspelare stigit en del sen jag började spela rollspel så har antagligen matintresset ökat. Jag talar här från personlig erfarenhet, då jag som fjortonåring inte brydde mig så mycket om mat, jämfört med det intresse jag har idag.
Sen är det kanske inte jättekul att rollspela om mat, det upplevs bättre på riktigt. I de rollspel jag spelat har at inte figurerat alls förrän ett antal recept dök upp i en kampanjmodul till Mutant –undergångens Arvtagare, nämligen Zonernas Zoologi. Efter att ha läst det blev jag oerhört sugen på att ge mig ut i zonen och laga rubbitburgare och ärg-i-panna och kanske försöka reproducera en kaninburgare i verkliga livet. Det blev aldrig av.

Nu har nästa rollspel i mitt liv kommit, som bygger på mellanöstern, Mahgreb och östra Medelhavet. Och finns det mat där? Helt klart! I regelboken till Coriolis tas det upp, bland annat baklavatävlingar på Kryddtorget. Så mitt förslag till alla Coriolisspelare är att låta maten ge er stämning till Coriolis. Jag har låtit det inspirera mig till det jag skrivit i Projekt Lubau. Där har jag matidéer ur Streetfood (Marcus Samuelsson, Natur och Kultur, 2004) som passar utmärkt för att skapa den mat som serveras i trånga gränder på Coriolis, Dabaran och Mira. Några rätter som sätter stämningen till Lubau är Dorowatgrytan med beriberi (sid 139, Under Valnötsträdet, Anna och Fanny Bergström, Trio Förlag, 2006) och paprikatangine (sid 24, DN Söndag, 11 januari, 2009) samt min egen yoghurtsoppa med mynta. Det om mat. Dags för middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar