fredag 6 februari 2009

Klimax

Har i några dagar haft en fundering kring hur man ska lyckas skapa det optimala slutet i ett drama, i mitt fall ett rollspelsscenario. Det har nyligen delvis tagits upp i speltidningen Fenix (artikeln om dramatiska arketyper). Problemet med att använda det i ett rollspel är att våra gängse dramatiska idéer bygger på historier med en protagonist. I rollspel är det alltid en grupp som fungerar som protagonist.
Normalt sett, som jag upplevt rollspelsäventyr, handlar sluten ofta om en slutstrid, en våldsam uppgörelse mellan det ”onda” och ”goda” i en historia. Det är tacksamt för att alla spelare kan delta i slutet på ett eller annat sätt. Problemet är att det blir ganska tråkigt i slutänden om det alltid är på samma sätt, slutstrid mot den som manifesterar det onda i historien.
I deckarhistorier är lösningen på gåtan det som ger den dramatiska klimaxen, men oftast är det en detektiv som binder ihop alla trådar, som funnits relativt dolda i historien för den utomstående (läs: läsaren). I äventyr så får oftast karaktärerna ledtrådarna utdelade stegvis genom historien så det blir svårare att bygga upp en klimax, utan att addera en massa extra information precis i slutet, som ibland kan kännas lite ad hoc.
Mitt problem är alltså att få till ett slut som inte nödvändigtvis innehåller en strid, men gör alla karaktärer delaktiga samtidigt och ger en aha-upplevelse utan att man måste pressa in en massa information i sista stund. Har i skrivandets stund ingen bra lösning för hur jag ska få ihop det.

2 kommentarer:

  1. Hej kosta!

    Intressanta funderingar! En grej som jag ofta tycker funkar som ett bra klimax är: Ett viktigt, avgörande beslut för spelarna att fatta. Något som påverkar (i alla fall den lokala) spelvärlden eller rollpersonernas framtid. Det är engagerande för alla och får spelarna att känna att de har uträttat något. Det ska vara ett dilemma som tvingar spelarna att tänka till. Hade du spelat UA-kampanjen hade jag kunnat ge exempel...
    Beslutet kan gärna kombineras med en maffig slutstrid och/eller ett kul avslöjande för extra effekt.

    Bara ett förslag!

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt ett bra sätt att hantera det. I del II (där problemet är aktuellt) finns faktiskt redan ett sånt beslut, men jag har inte riktigt lyft fram det. Om jag gör det så kommer alla att vara delaktiga som du säger. Tack för förslaget.

    SvaraRadera