lördag 31 januari 2009

Shock och Projekt Lubau

Blev upplyst om spelet, Shock - Social Science fiction. Snabbt var jag inne på deras hemsida och skaffade mig ett första intryck via en recension där men även en svensk sådan. Det verkar vara ett berättarrollspel som låter spelaren ta upp en viktig frågeställning eller tvistefråga, till exempel kloning och sen bearbeta den i en sciencefictionmiljö.

Jag tycker sådant är intressant, men har aldrig spelat den typ av rollspel men läst Berättelser från Staden och delar av Haragada. I mitt Projekt Lubau (som det omnämns på Järnringens blogg, Inblick) har jag funderat på att försöka föra in moraliska dilemman för Hjältarna att ta ställning till visavi lösningen av en del av en akt. Beroende på vilket ställningstagande som görs leder det till olika svårighet att uppnå målet med den episoden av akten.

Det jag försöker säga är att Coriolis har en utmärkt grund för att skapa moraliska konflikter, inbyggd i sin värld, bara man sätter sig in i den. Ja, det räcker med det som finns i regelboken för att kunna göra det. Och efter att ha hört talas om Shock känns det här ännu mer rätt väg att gå. Det hindrar naturligtvis inte en massa aktion i scenerna. Drama och intrig följer ju naturligt i hand med moraliska dilemman så det inkorporeras naturligt. En del Hjältar kommer kanske inte se det ens som ett dilemma, ett svar kanske är självklart.

2 kommentarer:

  1. En viktig grej gällande sånna dilemman är att det är ett verkligt val - spelaren ska kunna låta sin rollperson välja vad som helst (även att inte agera). Kolla i Noirs spelledarkapitel om du inte har läst det, det är en mycket bra manual för hur man gör sånt i rollspel.

    SvaraRadera
  2. Tack för rådet, ska kolla upp det. Många jag pratat framhärdar just det kapitlet som det bästa i hela boken.

    Och naturligtvis skall man kunna välja och då välja att inte göra något. Men i vissa lägen kan det påverka scenariot. Jag tror många rollpersoner/spelare är vana att agera, så att välja att inte agera är en svårare för dem.
    Men som vid alla val, ska det finnas konsekvenser som påverkar rollpersonerna i framtiden eller kanske som en expansion till scenariot eller en påverkan i världen.

    SvaraRadera