fredag 30 januari 2009

Brist på teknologi (2)

Jag har funderat efter ovanstående inlägg. Vad är det egentligen jag saknar är beskrivningar av hur teknologin fungerar i samhället i Coriolis. Är allt som det är idag eller har saker hänt. Ett exempel är köket. Vad finns i köket? Hur lagar man mat? Är det automatkockar? Är det gasolspisar (på en rymdstation)? Ett annat exempel har med kommunikation och transport Hur kommunicerar man med varandra? Med kommunikatorer står det tydligt, de har olika räckvidd enligt teknologikapitlet. Här kommer dock ett problem in. Några i min spelgrupp tolkar dem som walkie-talkies, det vill säga, de menar att de går på en specifik frekvens som inte alla har tillgång till. Så har man inte en persons frekvens kan man inte kontakta dem, även om ens kommunikator når hela systemet. Jag å andra sidan tolkar de som en retrofuturistisk iPod Touch. En skärm, du kan få in bulletinen, du kan göra små sökningar i bulletinens och Stiftelsens informationsbaser. Du kan kontakta vem du vill, kontaktinfo via samma informationsbaser. Läser man reglerna noggrant låter det dock som om det är en sändare/mottagare a la walkie-talkie.
Det samma kan sägas gälla fordon. Under en kort vistelse i Monoliten på Kua, kunde vi inte förstå vad det gängse färdmedlet var. Alla kan ju inte åka omkring i sitt rymdskepp över hela stället. Var det hjulfordon, luftsvävare, gravsvävare, rickshaw?

Det är problemet med Coriolis. Vi har inte någon direkt koll på vardagsteknologin. Däremot har vi fullt tillräcklig koll på rymdskepp, supervapen, överlevnadsutrustning etc.

Det låter som jag klagar väldigt mycket här, men faktum kvarstår att det finns tillräckligt med teknologi för att skapa scenarion utan att tillföra något nytt. Jag har nyligen avslutat ett scenario och jag behövde inte uppfinna en massa nytt egentligen. Undantaget var något markfordon, som mer hade med miljön att göra.

Coriolis har alla ingredienser annars för det jag gillar med teknologi i science fiction, som sista kommentaren i förra inlägget nämner, kloning/bioteknik (humaniter), rymdkolonisering (livsrum) etc. Det vill säga de sociala konflikter som uppstår eller är en del kring en teknologis uppkomst och varande. Det är dock upp till spelledaren själv att lyfta fram dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar