lördag 24 januari 2009

Brist på teknologi.

Sitter här och försöker slösurfa på rollspelssidor, då det inte finns något nytt på mitt forum, det vill säga Järnringen Forum. Orkar inte skriva något inlägg eller fylla på mina gamla så jag hamnade här. Det är väl i god tid att jag startar upp min blogg om rollspel och kanske film och science fiction.
Det som slog mig när jag kollade runt, möjligen undantaget N3, är att teknologi i spel inte verkar premierat. Jag tror jag saknar det. Mina två favoritspel* just nu är Mutant –Undergångens Arvtagare och Coriolis har en brist på det. I MUA är det av naturliga skäl och i Coriolis är det ett val, för att fokusera på Hjältarna, rollpersonerna. Att fokusera på rollpersonen kan ju å andra sidan inte ses som revolutionärt. Det gör väl alla rollspel, men det är sant, i klart olika grad –tänker här bara på DD4 som jag lurades att köpa, som nu står som en dyr boksamling i bokhyllan.
Det var inte dit jag ville komma, men jag saknar teknologin. Teknologi i många science fiction böcker är vad magi är för fantasy. Det tar inte över men är en kraftig krydda. Att låta det falla lite vid sidan plattar till ett spel tycker jag. Sen att ha extremt mycket regler för hur jag hanterar min rymddräkt är jag inte heller ute efter. För att återknyta till det övre stycket, att fokusera på Hjältarna betyder inte att man ska släppa teknologin fritt, eller ofritt utan direkt förankring. På det hela gillar jag ändå Coriolis skarpt, men det är mycket som fattas. Jag är nog inte den första att säga det, men idag fick det mig att fundera på att skriva ett rollspel. Något som jag annars tycker verkar ödeläggande onödigt. Det finns redan en massa andra som gör det. Bättre att skriva historierna till spelen då. Vem vet, jag kanske ändrar mig. Nu ska jag, som exempel, iväg och speltesta regler. Så jag kanske fastnar i träsket ändå.

*Talar om de favoritrollspel jag spelar, gillar även det jag orkat läsa av Burning Empires.

6 kommentarer:

  1. Att Coriolis saknar en del är dagens underdrift. Visst är det coolt men jag får allt mer känsla av "style over substance" när jag bläddrar i den färggranna luntan.

    Och jag håller inte med om att det är bättre att skriva storys till andras spel än att göra sina egna. Varför nöja sig med någon annans vision?

    Men du borde verkligen kika på Transhuman Space, det är ett spel där teknologin verkligen är en betydande del av spelvärlden. Det är lysande på många sätt men samtidigt väldigt, väldigt komplext att komma in i som en rollspelsvärld.

    SvaraRadera
  2. Det är kanske sant att man ska skriva sitt egna rollspel, om det handlar om att skriva världar, men om det handlar om regler så blir det med ens jobbigare.

    Igår under en liten regelmakarsession så fick jag minst sagt migrän. Om jag bara låtit vår dataprogrammerare med inriktning på människa-dator-interface gjort allt från början så hade det gått fortare. Undantaget det narrativa dravlet.

    Okej, det var hårt. Men jag anser att narration eller spelledarstyrning inte ska påverka regelmekaniken (om det nu inte handlar om berättarrollspel).

    Så det korta svaret är nej, inga egendesignade rollspel (ännu).

    SvaraRadera
  3. För vad det är värt, i mitt kommande spel Utpost ser det just nu ut som att prylar kommer att spela en ganska central roll. Du har inga färdigheter, utan använder dina attribut rakt av. Vill du bättra på dina chanser att lyckas så är det med hjälp av teknologi du har chansen. Prylar blir sålunda din enda metod för att öka din effektivitet.

    För jag håller med dig: prylar är viktigt i scifi.

    SvaraRadera
  4. Hittade Utpost på urverkspel och ska kolla närmare. Låter spännande, dessutom såg jag något som sociala konflikter som jag intresserade mig lite för nyligen. Är Utpost på något sätt relaterad till filmen Outpost? Temat översiktligt är liknande va?

    Angående teknnologibrist måste jag utveckla mig lite, det är inte bara prylarna som saknas. Kanske de minst egentligen.

    SvaraRadera
  5. Filmer "Outpost" hade jag inte hört talas om förrän nu, så de är inte relaterade. Utpost ligger nära filmer som Alien och The Thing, fast blandat med TV-serien Deadwood. Deadwood är antagligen det som kommer närmast känslan jag vill ha i spelet.

    Så vad är det mer än prylarna du vill ha? Är det konsekvenserna av teknologin på samhället? I så fall kan jag, om du inte har något emot spelledarlösa indieflum, rekommendera Shock: Social Science Fiction. Mycket bra scifispel där man bygger upp världen genom ett antal saker man oroar sig över i dagens samhälle samt ett antal "shocks" i stil med kloning, robotar, rymdkolonisering, vad som helst som radikalt ändrar på samhället.

    SvaraRadera
  6. Det låter himla intressant med den typen av rollespelsidé. Det jag gillar mest med sciencefiction litteratur är just de saker som man får fram genom att låta teknologin provocera. Som man ofta kan "retroplera" til vår tid, eller som fungerar som allegorier för vår tid.

    Ska inte ljuga, jag gillar naturligtvis också action, exploderande solar, att rymd-tid-väven nystas upp och så vidare.

    SvaraRadera